söndag 9 september 2007

Toalettklotter

Ibland får man bara ett konstigt infall. När jag vaknade idag fick jag en vision om en bok som jag ska skriva. En bok om toalettklotter.

Det låter kanske helsjukt, men faktum är att tankar man får på toaletten KAN vara mer än det man brukar minnas att man har läst. Mitt starkaste minne var när jag var på Gröna lund med familjen. Jag kom ut från toaletten helt likblek och berättade för familjen att någon hade skrivit "KUK" på väggen. Alla gapskrattade. Det var väl inte så ovanligt, tyckte de. Men det var skrivet i bajs, med fingrarna...

En del kanske kommer på meningen med livet, kladdar ner det i all hast på väggen (i brist på annat) för att sedan glömma bort att de någonsin har skrivit det. men för de flesta verkar det vara kuk, fitta och sex som är livets mening. Och det är väl inget fel med det. Så länge man inte skriver det med bajs.

Klotter är klotter. Det är fult, det är fel och det ska tas bort. Jag håller med, men jag vill ändå samla tankar och bilder, meningar och ord som finns i de offentliga privata rummen som toaletter utgör.

Boken ska vara som en "coffeetable book" som man kan ha på toaletten, och i slutet ska det finnas tomma sidor som man kan skriva i själv (istället för på väggarna).

Jag kommer på nya saker om boken hela tiden.

Har du läst något som du minns, klottrat på en toalett?
Har du skrivit något på en toalettvägg?
Maila mig gärna i så fall!

Om du ser ett riktigt kul, irriterande, vettigt eller galet klotter så meddela mig var det är!


Tillägg...
Lite fakta om klotter:
http://www.vastervik.se/templates/VVKommun_Page.aspx?id=4635

6 kommentarer:

Hejhopp sa...

Jag minns en sak som det stod på skolans toalett när jag gick på högstadiet, som alltid gav mig lite obehaglig känsla. Nån hade ritat en tjej, och en snopp, typ. Så stod det "jag vill knulla dig i röven så ringmuskeln går sönder". Varför känner en högstadiekille (förmodligen) så? Vad har han för förhållande till tjejer, och vad skapar en sådan frustration som tar sig sådana sexuella uttryck? :/

Phittan sa...

Jadu...
Jag har också tänkt på att det ofta står hemska, våldsamma saker med anknytning till sexuella handlingar/övergrepp. Jag tror att det har att göra med att det är förbjudet. Det är en fantasi, eller bara en önskan om att väcka känslor utan att ens ha fantasin själv.

Hejhopp sa...

Men varför är det något man fantiserar om? Och varför är förbjudna saker just något som upphetsar sexuellt? Kan man förbjuda vadsomhelst, och det blir sexigt bara därför? Om det var jättetabu att peta i näsan, skulle människor börja tända på det då? Och just att det är förbjudet att skada människor har ju en ganska logisk orsak. Det känns inte som den första förbjudna saken man borde vilja göra liksom.

Phittan sa...

Jag kan inte svara på varför människor fantiserar, om vad, och varför... Det är en ganska stor fråga. Förbjudna saker lockar folk (inte minst i fantasin). Även om det inte är sexuellt. Att råna en bank eller skälla ut chefen, snatta eller skaffa olagliga djur. Folk gör det ibland men fantiserar nog oftare om det.

Min teori är att just i ett offentligt rum som man tillfälligt besöker kan det finnas en önskan om att få dela med sig anonymt till kommande besökare om det hemliga eller förbjudna som man tänker på. Även om det inte är en seriös önskan. Någon kanske roas av tanken på att du eller jag skulle kunna ta klottret på allvar, och att det är just därför de skriver det. Som ett anonymt sätt att väcka uppmärksamhet. Eller också så tänkte de kanske inte alls så mycket på det.

Som sagt, bara för att någon fantiserar om något och delger detta anonymt så betyder det inte att de faktiskt vill göra det (som du antyder).

Det är för övrigt tabu att peta i näsan, och jag har faktiskt sett folk göra det ändå. Kanske inte som en sexuell grej dock. Men som jag skrev: det är inte specifikt sexuella förbjudna saker som kan locka. "Förbjuden frukt" fanns inte före förbudet, då fanns bara "frukt". (Vår lärare tog upp det exemplet när hon talade om språkets makt att skapa diskurser).

Jag vill vara relativt anonym här, och därför skriver jag om tankar som jag skulle tycka var pinsamma (tabu/ förbjudna), men som jag ändå känner ett behov av att förmedla. Jag vill väcka tankar, reaktioner, eftertanke. Ibland genom provokation, men jag MENAR också det jag skriver, även om jag förklarar det på ett lite tillspetsat sätt. Toalettklottrare menar nog inte alltid de de skriver, inte ens om man skalar av det tillspetsade.

Vad är den första förbjudna saken som man borde vilja göra?

Hejhopp sa...

Jag vet inte.

toaklotter sa...

Välkommen till toaklotter.se, sidan som smittar och sprider sig lika
fort som vinterkräksjukan på en bajamaja i Kraków.
Här samlar vi toaklotter från ishotellet i Jukkasjärvi till dassen i Lund.

Skicka in bilder på toaklotter direkt med din mobil och var med och tävla om biobiljetter.

läs mer på: www.toaklotter.se