fredag 7 september 2007

Qattmimsan


Det var genom Qattmimsan jag förstod Queer och vikten av queerteori.

Det var fortfarande 1990-tal, jag kom ut som bög med buller och bång, och gjorde några av mina viktigaste kliv på jordytan. Det påverkar mig än idag efter mitt "könsbyte", och jag tror inte att Qattmimsan riktigt har förstått att de skrev historia och ändrade livsåskådning hos en halv generation queera människor i Sverige.

En bögkompis introducerade mig för QattmimsanInternet, sedan sammanställde han texter därifrån, och jag tror att han hittade andra texter i samma anda som han sedan skrev ut och döpte till "Facts for Fags".

Att våga erkänna för sig själv och andra att man gillar någon av samma kön, att stå upp för sig själv och sina känslor fullt ut och att inte ta skit för att man har en förmåga att bli kär och attraheras av någon. Att inte vara det snälla, undergivna offret, som tackar anhöriga för att de stannar kvar vid ens sida TROTS att man avviker från normen. Att inte vara tacksam för att man undgår misshandel eller mordhot (våld är alltid fel). Att våga ta steget att vara sig själv, även om det innebär att man bryter mot normer. Precis som en afrikan inte ska säga tack när någon säger "Jag ska behandla dig som om du vore vit" ska inte någon annan behöva känna tacksamhet för att man blir sedd och behandlad med tillbörlig respekt. I helvete heller!

Man måste KRÄVA respekt! Tycker de inte om mig för den jag är så kan de fara åt helvete! Jag har inte gjort något ont, och jag är värdefull och förtjänar respekt och att må bra oavsett om jag avviker eller ej. Jag tänker inte vara snäll längre!

”Kanske det mest smärtsamma av allt; att ta konsekvenserna av att de finns: De som inte respekterar dig. Det här är så enkelt och så svårt: Du behöver inte människor i ditt liv som inte accepterar dig, som inte låter dig vara den du är utan försöker förändra eller hånar dig. Det är inte nyttigt för dig. Förr eller senare når du en gräns; Ska du släppa taget om dessa individer eller fortsätta stånga huvudet blodigt mot deras homofobi. Du kan inte ändra dem, och det är ej heller din uppgift. Men det är ditt ansvar gentemot dig själv att inte utsätta dig för någon som gör dig illa. Har man en tagg i foten drar man ut den, man bönfaller den inte att sluta göra ont.” (Qattmimsan)

Av Qattmimsan finns idag bara historien, minnet, andan och själen...
Då och då ryktas det att Qattmimsan har vaknat till liv, men idag när jag sökte efter mitt älskade gamla spöke hittade jag det här:
http://www.qatten.com/qm.html

På sidan hittade jag det här i en av de återfunna förlorade vishetstexterna:
"Kan vi hjälpa en enda att känna sig stark och stolt har vi lyckats..."

Ni har lyckats!

Jag ska göra vad som står i min makt för att återge vad som står i "Facts for Fags" när jag hittar den.

Håll ut!
Håll minnet och historien om Qattmimsan levande!

2 kommentarer:

Phittan sa...

Phittan fick kl. 16:57 den 11 september en hälsning i sin gästbok på Qruiser.com från den ena hälften som utgjorde Qattmimsan.

"En godhetsfull tanke från 50% av den Rysansvärda, Den nedåtgående solens oäkta dotter, Den intill oigenkännlighet maskstugna och Sjufalt outhärdliga. Vittna vidare och lämna aldrig ditt hem utan en stadig tegelsten... :)

//Q "

10 timmar senare (kl. 02:57) lyckades jag gräva fram "Facts for fags" ur en låda där jag gömt handlingar som kan avslöja att jag har levt som bög. Den lådan var i sin tur placerad i en större låda som skulle gömma handlingar som skulle kunna avslöja att jag har varit kille.

Var förvarar man en sådan låda bättre än i en garderob?

Andreas sa...

Men hallå, har du kvar en sådan skatt måste du ju lägga upp den någonstans så att vi andra också får läsa!