torsdag 17 januari 2008

Kvinnor som tänker för mycket

Jaha ja...

Här var väl en väldigt finurlig boktitel?
Ja, den finns faktiskt!

Den fullständiga titeln är "Kvinnor som tänker för mycket : Om destruktiva tankemönster och hur du tar dig ur dem"

Jag kan inte bestämma mig för om det är min kompis Blomma Bladsdotter eller jag själv som behöver läsa den här boken. Kanske behöver vi den båda två?

Är det så att kvinnor i allmänhet tänker för mycket? Är det destruktivt att tänka mycket om man är kvinna? I så fall undrar jag om det faktiskt inte är så att jag strävar efter att bli manligare och manligare. Hade det varit klassat som destruktivt hos en man att bli manligare?

Kanske är det så att kvinnor som tänker mycket dessutom har den osympatiska egenskapen att få män att framstå som "mindre tänkande". Jag menar naturligtvis inte att det är så att män tänker mindre än kvinnor. Men om kvinnor tänker mer än de borde, så blir ju mannens överlägsenhet inte riktigt lika självklar. Och jag frågar mig... För mycket för vad? Och varför just kvinnor? Vad är det som kvinnor behöver prioritera bort att tänka på?

Det förefaller sig ju (i resonemanget) helt naturligt att ifrågasätta om dessa kvinnor som tänker för mycket kanske faktiskt är lite okvinnliga. De tänker för mycket för att vara kvinnor.

I skrivande stund söker jag information om boken från en återförsäljare (http://www.bokus.com/b/9171304576.html) och hittar följande:

Författaren behandlar vad hon betecknar som hypertänkande - att fruktlöst älta negativa känslor, idéer och upplevelser. Här beskrivs hypertänkandets mekanismer och bakomliggande orsaker samt ett antal strategier för att bryta dessa destruktiva tankemönster. Även exempel på speciella områden där hypertänkande är vanligt.
(Phittan frågar sig om inte män kan känna så?)

Beskrivningen av boken fortsätter...
Hur gör man för att sluta älta? En banbrytande självhjälpsbok för alla som känt tankarna skena iväg åt fel håll. Ligger du vaken om nätterna och oroar dig för din hälsa? Tillbringar du timmar med att älta orättvisor du utsatts för på jobbet? Har du svårt att sluta grubbla fast det får dig att må dåligt?Då kan du vara en av alla de kvinnor som tänker för mycket.

(Hjälp! Jag har blivit lurad! Jag har fler killkompisar som fungerar så än tjejkompisar. Men de tillhör alltså gruppen "Kvinnor som tänker för mycket"! Kanske skulle de få grubblerier om sin könstillhörighet om de fick veta att detta sätt att tänka egentligen är så urtypiskt kvinnligt att det snudd på definierar vad en kvinna egentligen är.)

På Bokus hemsida avrundas beskrivningen av boken med följande hoppfulla ord:
I denna banbrytande självhjälpsbok beskrivs ett problem som i dagens hektiska och krävande samhälle blivit allt vanligare. Men det finns en väg ut.

Om jag tolkar vad boken egentligen handlar om så borde den heta "Kvinnor som tänker på fel saker". Det är faktiskt en väsentlig skillnad! Samtidigt skulle även denna titel indikera att det är ett typiskt kvinnligt problem att tänka "fel".

Med spänning väntar jag nu på att någon ska skriva böcker som heter:
Barn som leker för mycket
Svältande som äter för mycket
Män som känner för mycket
Kvinnor som tjänar för mycket
Negrer som klagar för mycket
Gamlingar som lever för länge

Och sedan har vi serien:
Döva som hör för mycket
Blinda som ser för mycket
Stumma som pratar för mycket
Förlamade som joggar för mycket
Vilken boktitel saknar du på min lista?

Boken är tryckt på svenska 2006.
Jag gissar att den är rätt ny, men i mina ögon verkar den i det närmaste vara parodi på sig själv. Ungefär som den här filmen, fast på allvar...
http://www.youtube.com/watch?v=3ny8VXayKEY

Ha ha ha...

2 kommentarer:

Hejhopp sa...

Ha ha ha ha!

Peter Midas sa...

Jag har läst den och skrivit om den på min blogg: manskligamoten.blogspot.com Jag tror att rubriken är Explosion på Storskär. Det är i detta fall ingen skillnad mellan män och kvinnor, bara det att män snackar mindre. Vi blottar inte våra innersta tankar, men dom bor också under våra huvudkuddar, var så säker! Det som hände på S/S Storskär var mycket intressant! Läs http://trepojkar.blogspot.com/2008/06/explosion-p-ss-storskr.html