tisdag 12 augusti 2008

Jag älskar!

Jag älskar Blomma Bladsdotter!
Resten av inlägget ska läsas med denna låten från youtube öppen i ett annat fönster:
http://www.youtube.com/watch?v=VJU1bbBC3g8

Blomma Bladsdotter är en fantastisk varelse som alltid är träffsäker och kan uttrycka sina tankar och känslor så tydligt att de framstår som allmänmänsliga. Jag förstår och känner igen mig själv i det mesta hon skriver om. Det är som om hon kan formulera det jag inte själv kan. Som en förlängning av mig. Att älska hennes tankar är närande för min själ, eftersom jag inser att jag älskar det hos mig som har likheter med henne. Om jag berättar något för henne så kan hon ta orden ur munnen på mig och stoppa tillbaka dem i en finare, enklare ordning så att jag förstår mig själv bättre. Tyvärr glömmer jag oftast att skriva ner dem.

Samtidigt är vi olika på många sätt. Ofta önskar jag att hennes positiva livssyn kunde smitta av sig på mig, och ibland gör den det. Idag till exempel när jag äntligen tog mig tid att läsa hennes gästblogg på Feministiskt initiativs hemsida. http://www.feministisktinitiativ.se/artiklar.php?show=726

"Det jag talar om är svårigheten att acceptera sig själv och vad man känner när man misslyckas med att få ihop teori och praktik. När ens politiska ideal och ens inre upplevelse går isär. Exempelvis skulle kunna nämnas feministiska kvinnor som lever tillsammans med män och begär deras manlighet utifrån en kvinnlig position samtidigt som de är kritiska till kön som politisk kategori. Kvinnor som tänder på heterosexualitet – att vara man och kvinna i kärlekslivet – samtidigt som de är emot idén om just Man och Kvinna som motsatser eller komplement. Att känna sig liten och beskyddad av en varm mans trygga famn, eller kanske vara lätt undergiven i ett samlag, samtidigt som ens ideal säger att man ska vara jämställd och likadan. Kroppar som spelar roll under sexakten, fastän kroppar inte skulle spela någon roll för vilka vi är..."

Hennes problematik är en annan, eftersom hon är lesbisk med ett förflutet som transsexuell. Jag kan känna igen mig i detta också. Hur det är att vara just lesbisk har jag ingen erfarenhet av, men jag har under flera år identifierat mig som homosexuell innan jag, precis som Blomma, genomgick en könskorrigering och blev kvinna.

Nu är klockan mycket, men hade jag varit mer som Blomma så hade jag skrivit världens allra bästa blogginlägg. Jag vill att hon ska rädda världen med sina ord! Och jag vet att det är möjligt. Men hennes blogg har legat i träda en tid, så det var upplyftande att se hur Blomma spirade på Fi´s hemsida. Jag fick en vision att hon skulle kunna få spökskriva åt mig som en gästblogg. Jag vill att vi ska rädda världen tillsammans.
Hon och jag...
Blomma och Phitta...
Det är om inte annat en romantisk fantasi.

Inga kommentarer: