lördag 10 maj 2008


Du sökte en blomma

och fann en frukt.

Du sökte en källa

och fann ett hav.

Du sökte en kvinna

och fann en själ -

du är besviken.




Edith Södergran





Oj, vad den här dikten kändes träffande!

Så rätt! Precis så känner jag att jag vill säga till killarna som har problem med mitt förflutna. Kanske skulle de då förstå mig- kanske inte. Det har varit lite olika när det gäller det. Men de flesta killar som har problem med min bakgrund har ändå vett att skämmas över det. De ber ofta om ursäkt, och förstår att det måste vara mer jobbigt för mig. Ibland har de haft rätt, men ibland har jag faktiskt inte brytt mig så mycket om hur de tar min bakgrund. Och om de i så fall har haft problem med det så har problemet enbart legat hos dem.


"Grovarbetaren" har återupptagit kontakten med mig. Han vill träffas igen. Jag vet inte vad jag vill. Vad är han?

Blomma eller frukt?

Källa eller hav?

Man eller själ?




Och vad söker jag?

Kommer vi göra varandra besvikna?

1 kommentar:

Anonym sa...

De där e min favoritdikt. den och Shakespeares "Shall I compare thee" el vad den nu heter. Iofs är jag ju inte så insatt i poesi men ändå :)